MIT-gänget

Som vi tidigare berätta om så finns det en berättelse som handlar om MIT-gänget och deras äventyr på casino. Det har gjorts filmer och legenden kring dem är nästan magisk. Vi ska försöka återge sagan om dem här på denna sida.

Blackjack table

Bakgrund

MIT är ett universitet i USA. På detta universitet så fanns det en samling väldigt intelligenta studenter. De studerade inte samma ämnen eller kände varandra i inledningen, men när spelandet kom igång så var de verkligen sammansvetsade. I boken som skrivits om dem så är det från start fem stycken studenter som ger sig på att spela Black Jack.

I gänget så ingick Jeff Ma, Mike Aponte, John Chang, Laurie Tsao, och Jane Willis. Dessa fem är de som beskrivs som originalmedlemmar. I filmen 21 där de också porträtteras så är det en lärare på universitetet som beskrivs som ledare bakom gänget. Detta är dock inget som framkommit på annan plats.

Var, vad och varför?

De spelade på casinon både i Atlantic city och i Las Vegas.

De spelade Blackjack och de gjorde det väldigt bra.

De valde Black Jack eftersom det är (tillsammans med poker) ett spel som man kan påverka utgången på med hjälp av skicklighet. Man kan så att säga få spelet till sin fördel.

Under 80- och 90 talet så höll de på som mest, och de gjorde flera helgresor där de vann stora summor med hjälp av korträkning. I filmen så beskrivs det som att några av dem var ”spanare”. De satt och spelade för små summor på flera olika bord, och således var de med hjälp av sitt korträknande helt klara över vilka bord som hade många av de höga korten kvar och så vidare.

Exakt hur de kommunicerade med varandra vet man inte riktigt, men det var vissa ord som betydde antal poängkort kvar t.ex. När sedan ”huvudspelaren” gjorde entré så kunde han välja det bord som ansågs ge den största chansen till stora vinster.

Fler än bara fem?

Än idag så är det inte fastställt hur många förutom dessa fem som var med i gänget. Vissa uppgifter tyder på att det kan ha handlat om upp till 30 medlemmar som mest. Rekryteringen av dessa medhjälpare skedde på skolan där de gick.

Ofta var det olika test, där man bland annat skulle klara av att spela med åtta kortlekar och samtidigt hålla räkningen. Klarade man detta spel så kunde man ha chansen att få följa med på en resa till casinon och vinna pengar. Som regel så var det matematik studenter som man rekryterade.

Hur går korträkning till?

Denna taktik låter spelaren lista ut vilka odds han eller hon har att få ett speciellt kort.

MIT-gänget höll på med korträkning. Räkningen ger oddsen för om det kommer att dras ett lågt, eller högt kort ur kortleken. Man räknade ut detta med hjälp av ett plus- och minussystem.

Man gav korten olika värden, det vill säga att de var värda olika poäng. Gänget kunde sedan hålla räkning på kortlekens värde. Därefter kunde gänget med hjälp av en medlem i gänget som också satt vid bordet börja spela och försöka vinna så mycket som möjligt.

Legenden om MIT-gänget

Legenden om detta gäng som vi får presenterad för oss i film och bok ger en bra bild av hur strategin kunde användas. Man höll på väldigt länge utan att bli upptäckta av säkerhetspersonalen på casinon.

I filmen blir strategin och taktiken lite tydligare än i boken. Man kan lättare se och förstå bättre hur korträkning kan gynna spelet. De som inte har erfarenheten menar att Blackjack har med tur att göra, vilket vi tidigare konstaterat att det inte har.

MIT-gänget ville heller inte beskriva det flera hundra år gamla spelet som ett turspel.

Vilka uttryck hade de?

I filmen får man se och höra vilka kodord de använde sig av. Här nedan har vi tagit upp några exempel på dessa kodord. Ju högre siffra, desto bättre bord att spela på.

+1 = Träd (En etta ser ungefär ut som ett träd)
+4 = Bil (En bil har fyra hjul)
+5 = Handske (En handske har fem fingrar)
+9 = Katt (En katt ska ha nio liv)
+12 = Ägg (Ett dussin ägg är tolv)
+13 = Häxa (Symboliserar otur)
+14 = Ring (fjorton karat guld)
+18 = Röstningsbås (Man får rösta när man är arton år)